KÖZNEVELÉSI TÖRVÉNY
A Köznevelési törvény célja és alapelvei
(3) A nevelési-oktatási intézmények pedagógiai kultúráját az egyéni bánásmódra való törekvés,
a gyermek, a tanuló elfogadása, a bizalom, a szeretet, az empátia, az életkornak megfelelő követelmények
támasztása, a feladatok elvégzésének ellenőrzése és a gyermek, tanuló fejlődését biztosító objektív értékelés jellemzi.
A Köznevelési törvény célja és alapelvei egyértelműen jelzik:
–az iskolai testnevelésben a tanulók fizikai/edzettségi állapotát (a terhelhetőség/egészség szempontjából leglényegesebb
kondicionális képességeket, még csoportos foglalkozások keretén belül is) a pillanatnyi edzettségi állapotának megfelelő,
egyénre szabott, képesség szerinti differenciált terheléssel kell megoldani,
–a tanulók fizikai állapotának fejlődése/fejlesztése, akkor lesz fejlődésösztönző, ha gyermek fejlődését önmagához viszonyítva objektíve értékeljük.
A tanulók fizikai/edzettségi állapotának évi két alkalommal történő országosan egységes mérésével biztosítható …
az egyéni bánásmódra való törekvés,….„az életkornak és edzettségi állapotnak megfelelő követelmények támasztása,
a feladatok elvégzésének ellenőrzése és a gyermek, tanuló fejlődését biztosító objektív értékelés jellemzi”!
NAT
A NAT nemzeti, mert közös nemzeti érdekeket szolgál, ezért a fejlesztési követelmények (kompetenciák, képességek) között kiemelt
szerepet kell adni az terhelhetőség/egészség szempontjából leglényegesebb kondicionális képességek tudatos, fokozatos,
harmonikus fejlesztésének. (Az alábbi javaslatunkat/észrevételünket nem vették figyelemben a NAT készítők!)
A testnevelés és sport műveltségterület kiemelt célja:
— Mozgáskészség és az egészség/terhelhetőség szempontjából leglényegesebb kondicionális képességek tudatos fejlesztése,
a fittségi/edzettségi szint mérése/minősítése, amely kiinduló pontja a pillanatnyi edzettségi állapotnak megfelelő egyénre szabott
edzésterv elkészítésének. A tanulók fizikai állapotának rendszeres mérésével számszerűen kifejezhető módon, nyomon-követhető,
az iskolai testnevelés és sport egészségmegőrző/egészségfejlesztő élettani hatásában bekövetkezett változások mértéke és iránya.
Kerettantervben konkrétan kell megjelenjen, a tanulók fizikai állapotának mérésével kapcsolatos teendők
és az országosan egységes mérési módszer megnevezése!
Minden tanévben évi két felméréssel gondoskodni kell a tanulók fizikai állapotának és edzettségének vizsgálatáról.
A vizsgálatokat a nevelési-oktatási intézményeknek az őszi időszakban 2012. szeptember 20 – október 31,
a tavaszi időszakban 2013. április 3. és május 28. között kell megszervezniük az intézményi szakmai önállóságának
megadásával a korábbi években kiadott módszertani útmutatók alapján: a Hungarofit, vagy Mini Hungarofit motorikus próbarendszerrel.
Helyi tanterv
A helyi tantervben is, mint kötelező elvégzendő feladat konkrétan kerüljön be:
Minden tanévben évi két felméréssel gondoskodni kell a tanulók fizikai állapotának és edzettségének vizsgálatáról.
A vizsgálatokat az őszi időszakban 2012. szeptember 20 – október 31, a tavaszi időszakban 2013. április 13. és május 28.
között kell elvégezni. Az intézményi szakmai önállóságának megadásával a korábbi években kiadott módszertani
útmutatók alapján: a Hungarofit, vagy Mini Hungarofit motorikus próbarendszerrel.
2012/13. Tanévrendje
A nemzeti köznevelésről szóló törvény 80. § (1) bekezdése alapján a 2012/2013. tanévben országos mérés, értékelés keretében
évi két felméréssel gondoskodni kell a tanulók fizikai állapotának és edzettségének vizsgálatáról.
A vizsgálatokat a nevelési-oktatási intézményeknek az őszi időszakban 2012. szeptember 20 – október 31, a tavaszi
időszakban 2013. április 13. és május 28. között kell megszervezniük intézményi szakmai önállóságuk keretei között,
a korábbi években rendelkezésükre bocsátott, a Hungarofit, vagy Mini Hungarofit fittség vizsgálatára alkalmas
módszertani anyagok segítségével.
A MÉRÉSEKET ELVÉGZŐ PEDAGÓGUSOK MUNKÁJÁNAK ÉRTÉKE, ERKÖLCSI MEGBECSÜLÉSE ÉS SZAKMAI ZŰRZAVAR
ELKERÜLÉSE ÉRDEKÉBEN jelen esetben „már csak” Miniszteri Rendelettel (Végrehajtási utasítással) lehet országosan
egységesen szabályozni a tanulók fizikai állapotának mérésével kapcsolatos konkrét feladatokat.
Ha a jogalkotók az oktatásfejlesztés stratégiájukban nem hasznosítják javaslatainkat, észrevételeinket, akkor 5-10 év múlva sem lesz
lényeges számszerűen is kimutatható javulás fiataljaink fizikai és egészségi állapotában. Ki vállalja ezért a felelősséget, a nemzet előtt?
A Kormány és a szakma nemes törekvéseit, semmilyen érdek nem írhatja felül.
Tisztelettel kívánok jó egészséget:
Dr. Fehér Györgyné (dr. Mérey Ildikó) főiskolai docens, a program szakmai vezetője és gondozója