Hungarofit egészségközpontú fittséget minősítő pontértékelési és rendszer

 

MÉRD MAGAD!

HUNGAROFIT & MINI HUNGAROFIT

EGÉSZSÉGKÖZPONTÚ FITTSÉGET MINŐSÍTŐ

MOTORIKUS PRÓBARENDSZERREL

 

  A fizikai aktivitás egyéni és társadalmi szinten

 szoros összefüggést mutat a fizikai állapottal (fizikai fittség-szinttel).

  A statisztikai adatok évek óta jelzik, hogy a magyar lakosság

  körében folyamatosan növekszik a vészesen mozgásszegény

  életmóddal összefüggésben hozható szív- és érrendszeri,

  mozgásszervi, pszichoszomatikus, stb.) megbetegedések száma.

  A rendszeres fizikai aktivitás/testedzés támogatja testi-lelki-szellemi

  egészségünk megtartását, mert:

növeli az állóképességet és egyéni energiát,

– fokozza az intenzív és hatékony fizikai-szellemi munkavégzést, 

– könnyebbé és tudatosabbá teszi stresszhelyzetek kezelését,

– javítja a határozottságot, a dönteni tudást,

– elősegíti a testi-lelki harmóniát, (csökkenti a depresszió, a  

 hipochondria és a szorongás kialakulását),

– növeli a szellemi koncentrációs képességet és kitartást,

– növeli a biztonságérzést, az önbecsülést, az önbizalmat, az akaraterőt,  

– vonzóbbá/karcsúbbá alakítja a testet, a hatékonyan  

   szabályozza az optimális testösszetétel kialakítását, elősegíti a jobb megjelenést,

– növeli az erősebb aktív izom- és csontrendszer kialakulását és

   megtartását, késlelteti a csontritkulást, lelassítja az öregedési folyamatot,

– elősegíti a nyugodtabb mélyebb alvást, és a szervezet gyorsabb regenerálódását,

– csökkenti a testi panaszokat (jobb emésztés, ritkább székrekedés, stb.),

– nagymértékben elősegíti a jobb közérzet kialakítását,

– csökkenti az ízületi- és hátfájdalmakat,

– segíti a szív –érrendszeri, mozgásszervi, daganatos és elhízással

    járó betegségek megelőzését,

– a tökéletes testtartást biztosít,

– alkalmat ad a társas és egyéni kapcsolatok létesítéséhez

   és a már meglévő kapcsolatok ápolásához.

  Az egészséges létezés stabil megtartását támogató életviteli szokások

  között a rendszeres egyénre szabott optimális idejű és intenzitású testedzés

(fizikai aktivitás) a leghatásosabb egészségkárosító hatással nem bíró

  egy életen át szedhető életminőséget javító gyógyszer.

 

  Mit jelent a rendszeresség?

  Fejlesztés esetén minimálisan heti négy-öt alkalom, szinten tartás esetén

  heti három alkalom (alkalmanként 30-60 perc).

  Kinek mennyi az optimális dózis?

  Az optimális dózis ideje (mennyisége) és intenzitása (minősége):

  mindig az egyén pillanatnyi fizikai fittségi (edzettségi) szintjétől,

  azaz szervezete aktuális kondicionális állapotától függ. 

  Az edzéstervezés célja, a pillanatnyi edzettségi állapotnak megfelelő

  egyénre szabott terhelés: a „se többet, se kevesebbet” elv követése.

  A „pillanatnyi” fizikai állapot meghatározása/minősítése

  történhet laboratóriumban műszeres terheléses vizsgálattal, illetve

  e célra kifejlesztett egészségközpontú (terheléses műszeres

  vizsgálatokkal alátámasztott) műszerek nélküli motorikus próbarendszerrel.

  A Hungarofit és a Mini Hungarofit „gyermekbarát”

  egészségközpontú fittséget mérő motorikus próbarendszer életkorra,

  és nemre való tekintet nélkül minden egészséges, ember az

  e célra elkészített mérési és értékelési útmutató betartásával –

  akár önállóan is elvégezheti.

  Az egészségközpontú fittség elsőrendű faktorainak

  (aerob fittség és általános testi erő fittség) megbízható mérésre

  hazánkban kifejlesztett próbarendszert alkotó motorikus

  próbáknak egészség károsító hatása nincs!

 

  A Hungarofit egészségközpontú fittséget minősítő

  (aerob fittséget és izomerő fittséget mérő) motorikus próbarendszert

  a Sportkórház Kutató Intézetében laboratóriumi terheléses vizsgálatokkal alátámasztva

  a tudományosság legfőbb kritériumainak betartásával

  (megbízhatóság, objektivitás, egyszerűség, stb.) fejlesztettük ki.

  A Hungarofit (1 aerob fittséget mérő próba + 6 izomerő fittséget mérő) és

  annak egyszerű (különösebb eszközt nem igénylő )    

  Mini Hungarofit (1 aerob fittséget mérő + 4 izomerő fittséget mérő)

   motorikus próbarendszerek egészség/terhelhetőség vizsgálatához

  szükséges elsőrendű faktorokat megbízhatóan és objektíven mérik és minősítik.     

  A test harmonikus fejlettségére utaló fizikai/edzettségi szint140 pontos skálán,

  hét Hungarofit minősítő kategóriába sorolható.

  A tesztrendszert alkotó motorikus próbákban alább felsorolt maximális pontszámok adhatók.

  Figyelem! 

  Az egyes motorikus próbákban elért bármilyen többlet-teljesítményért

  a maximális pontszám felett plusz pont nem adható!

  Hiányos adatfelvétel esetén a fittségi szint nem minőősíthető.  

 

 

 

 

A PRÓBARENDSZER MEGNEVEZÉSE

FAKTOR

MAXIMÁLIS PONTÉRTÉKEK

 

TÁJÉKOZTATÓ JELLEGGEL
(1+3)

6 éves korig, illetve egészségügyi ok miatt, vagy mozgásukban korlátozott személyek

 

Kardiorespiratórikus állóképesség

 

 

  

 

Általános izomerő, erő-állóképesség

fittség 

 

 

  I. Az aerob fittség (állóképesség) mérésére    kiválasztott  motorikus próbában elért teljesítmény  alapján adható maximális pontszám:  77 pont

 

 II. A testi erő, erő-állóképesség fittségét mérő hat    motorikus próbából álló próbarendszerből három  tetszőlegesen választott, (illetve betegség esetén  orvos által engedélyezett) motorikus próbában elért  teljesítmény alapján megszerezhető maximális  pontszám: 63 pont (3×21)

 

MINI HUNGAROFIT
(1+4)
7-25 éves korig

 

 

 

 

 

Kardiorespiratórikus állóképesség

 

Általános izomerő, erő-állóképesség

fittsége

 

 

 

 

 I. Az aerob fittség (állóképesség) mérésére kiválasztott motorikus próbában elért teljesítmény alapján adható maximális pontszám: 77 pont

 

  1. II. A testi erő, erő-állóképesség fittség mérésére alkalmazott négy motorikus próbában elért teljesítmény alapján megszerezhető maximális pontszám: 63 pont

1. Helyből távolugrás, páros lábbal: max: 21 pont

  1. 2. Mellső fekvőtámaszban karhajlítás és nyújtás max: 14 pont
  2. 3. Hason fekvésből felülés max: 14 pont
  3. 4. Hanyatt fekvésből törzsemelés max: 14 pont

 

 

 

 

MINI HUNGAROFIT
(1+4)
26 év és a-felett 

 

 

 

 

 

Kardiorespiratórikus állóképesség

 

Általános izomerő, erő-állóképesség

fittsége

 

 

 

I. Az aerob fittség (állóképesség) mérésére kiválasztott motorikus próbában elért teljesítmény alapján adható maximális pontszám: 77 pont

 

  1. II. A testi erő, erő-állóképesség fittség mérésére alkalmazott négy motorikus próbában elért teljesítmény alapján megszerezhető maximális pontszám: 63 pont

1. Helyből távolugrás, páros lábbal: max: 18 pont

  1. 2. Mellső fekvőtámaszban karhajlítás és nyújtás max: 15 pont
  2. 3. Hason fekvésből felülés max: 15 pont
  3. 4. Hanyatt fekvésből törzsemelés max: 15 pont

 

 

HUNGAROFIT
(1+6)
7-25 éves korig

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kardiorespiratórikus állóképesség

 

 

Általános izomerő, erő-állóképesség

fittsége 

 

 

 

 

 

 

 

 I. Az aerob állóképesség mérésére kiválasztott motorikus próbában elért teljesítmény alapján adható maximális pontszám: 77 pont

 

  1. II. A testi erő, erő-állóképesség fittség mérésére alkalmazott motorikus próbákban elért teljesítmény alapján megszerezhető maximális pontszám:63 pont
    1. Helyből távolugrás, páros lábbal max: 10.5 pont

2. Mellsőfekvőtámaszban karhajl. és nyújtás max: 10.5 pont

  1. 3. Hason-fekvésből felülés max: 10.5 pont
  2. 4. Hanyattfekvésből törzsemelés max: 10.5 pont
  3. 5.Tömött labdad. hátra, két kézzel, a fej fölött max: 10.5 pont
  4. 6. Lökés előre, az ügyesebb kézzel, tömöttl.max: 10.5 pont

 

 

 

 

 

 

 

A Hungarofit minősítő kategóriákkal kapcsolatos egészségi kockázat, a vészesen mozgásszegény életmóddal összefüggésbe hozható betegségfajták kialakulásában                                                 Dr. F. Mérey Ildikó, 1997.

HUNGAROFIT
minősítő kategóriák megnevezése

Egészségi kockázati veszélyeztetettség

FELADAT

 

 

Igen gyenge
(0-20.50 pontig)

 

 

 

nagyon erős kockázat

 

 

 

Az egészség/terhelhetőség szempontjából leglényegesebb kondicionális képességek (aerob fittség és izomerő fittség) területén mutatkozó hiányosságok és azok mértékének (általában nagyfokú) feltérképezése, és az egyes területeken meglévő hiányosságok tudatos, fokozatos felszámolása, heti négy-öt óra egyénre szabott rendszeres testedzéssel.

Gyenge
(20.51-40.50 pontig)

 

erős kockázat

 

 

Az egészség/terhelhetőség szempontjából leglényegesebb kondicionális képességek területén még meglévő hiányosságok és azok mértékének feltárása, és azok mielőbbi célirányos, tudatos felszámolása, heti négy-öt óra rendszeres egyére szabott testedzéssel.

Kifogásolható
(40.51-60.50 pontig)

 

átlag feletti kockázat

A kondicionális képességek területén még meglévőkisebb-nagyobb hiányosságok feltárása és tudatos fel-számolása, heti négy óra rendszeres célirányos testedzéssel.

Közepes
(60.51-80.50 pontig)

átlagos kockázat

Minimálisan heti három óra intenzív testedzéssel e szint folyamatos stabil fenntartása.


(80.51-100.50 pontig)

alacsony kockázat

Heti négy-öt óra rendszeres, szakember által vezetett tudatos testedzéssel a megszerezett szint megtartása.

Kiváló
(100.51-120.50 pontig)

igen alacsony kockázat

Élsportolók zónája. Kitűnő fizikai állapot. Egészségi kockázati veszélyeztetettsége nincs. A folyamatos szinten tartás minimálisan heti tíz óraszakembert által irányított, tudatosan végzett testedzéssel biztosítható.

Extra
(120.51-140.00 pontig)

 

 

 

 

 

 

Hogyan értelmezzük az egyes Hungarofit minősítő kategóriákat?
                                                                                                             Dr. F.  Mérey Ildikó, 1997.

 

Igen gyenge
0-20.50 pont

 

 

 

Gyenge fizikai állapota miatt gyakran rossz a közérzete. A mindennapi tevékenységétől rendszeresen fáradtnak, kimerültnek érzi magát. Munkavégzése közben nehezen tud tartósan odafigyelni, koncentrálni. Hajlamos a gyakori megbetegedésre. Immunrendszerét a kisebb fertőzések, könnyebb megbetegedések leküzdése is már igen gyakran komoly, hosszan tartó feladat elé állítják.
Feladat: az egészség /terhelhetőség szempontjából leglényegesebb kondicionális képességek területén mutatkozó hiányosságok mértékének feltárása, és egyénre szabott testedzéssel azok mielőbbi tudatos felszámolása.

 

 

 

Gyenge


20.51-40.50 pont

 

 

A mindennapi tevékenységétől, fizikai-szellemi munkavégzésétől még estére általában elfárad. Igen gyakori, hogy nem tudja kipihenni magát egyik napról a másikra. Sok esetben már reggel is fáradtnak, levertnek, kimerültnek, rosszkedvűnek érzi magát.
Feladat: az egészség /terhelhetőség szempontjából leglényegesebb kondicionális képességek területén mutatkozó kisebb-nagyobb hiányosságok mértékének feltárása és egyénre szabott testedzéssel azok mielőbbi tudatos felszámolása.

 

 

 

Kifogásolható
40.51-60.50 pont

 

A rendszeres mindennapi tevékenységétől, estére ugyan még elfárad, de reggel általában kipihenten ébred. A megszokottnál több fizikai-szellemi munka, azonban még erősen igénybe veszi. Ha tartósan (több nap, hét) többletmunkát vállal, csak nagy erőfeszítés mellett tudja megfelelő hatékonysággal végezni.
Feladat: az egészség /terhelhetőség szempontjából leglényegesebb kondicionális képességek területén még meglévő kisebb hiányosságok mértékének feltárása és egyénre szabott testedzéssel azok mielőbbi tudatos felszámolása.

 

 

Közepes
60.51-80.50 pont

 

 

 

 

 

A közepes szint azt jelzi, hogy az egészség szempontjából leglényegesebb kondicionális képességek területén elérte azt a szintet, amely (az eddigi tapasztalataink szerint) a könnyű fizikai és a hatékony szellemi munkavégzéshez szükséges.

Egészséges létezése és munkavégző képessége stabil megtartásához, a továbbiakban is arra kell törekedni, hogy a rendszeres testedzés életvitele szerves része maradjon. Vannak olyan egyének, akiknek rendszeres testedzés nélkül is sikerül ezt a szintet elérni és tartósan megtartani, mert kiváló testi, biológiai, fiziológiai adottságokat örököltek, (szívós, egészséges, hosszú életű szülők, nagyszülők) és életmódjuk nem tartalmaz, egészséget romboló életviteli szokást/szokásokat. Ha munkavégző képessége, közérzete tartósan megromlik, akkor a „pillanatnyi” edzettségi állapotát tükröző újabb fittség méréssel, meggyőződhet arról, hogy ez összefügg-e a fizikai állapotában bekövetkezett esetleges romlással?
Feladat: heti 2-3 óra életkornak és nemnek megfelelő optimális idejű és intenzitású testedzés.

A könnyű fizikai munka és a hatékony szellemi munkavégzéshez mindenki célja és saját érdeke: a „Közepes” Hungarofit egészségközpontú fittségi kategória elérése és folyamatos megtartása.

 

 

 


80.51-100.50 pont

 

 

 

Ezt a szintet általában azok érik el, akik több éven át, valamilyen sportágban versenyszerűen sportoltak, vagy jelenleg amatőr szinten versenyeznek, és heti két-három alkalommal rendszeresen edzenek.

Feladat az egészséges létezés stabil megtartáshoz és az amatőr szintű versenyzéshez: a már meglévő edzettségi szint megtartása. Feladat versenyszerűen sportolni vágyók számára: szakember irányításával, az adott sportág ismeretében az életkori sajátosságok figyelembe vételével (az egyén „pillanatnyi” edzettségi állapotnak megfelelő egyénre szabott terheléssel), az általános fizikai teherbíró-képesség (aerob fittség és általános izomerő fittség) tudatos fejlesztése a sportág eredményes űzéséhez „szükséges” szintre fejlesztése.

 

Kiváló
100.51-120.50 pont

 

Versenyszerűen sportolók szintje.
Feladat a versenyidőszak alatt: a már meglévő edzettségi szint folyamatos megtartása, szükség esetén az adott sportág versenyszerű űzéséhez szükséges alapvető kondicionális képességek tudatos fejlesztése.

A „Kiváló” fittségi kategóriát, rendszeres tudatos egyénre szabott terheléssel, valamennyi egészséges ember elérheti, és megtarthatja.

 

 

 

 

 

Extra
120.51-140

pont

 

 

A hazai és nemzetközi szinten jegyzett, sportág speciálisan is kiválóan terhelhető élsportolók szintje.

Az Extra minősítést megszerző és megtartó élsportoló sportpályafutása zökkenőmentes, a fáradtság okozta sérülései ritkábbak, formaingadozása minimális.
Feladat a versenyidőszak alatt: szakszerűen megtervezett heti 10-14 óra edzésmunkával a sportág speciális motorikus képességek tudatos fejlesztése, és a terhelhetőség/egészség szempontjából leglényegesebb kondicionális képességek területén elért teljesítmények szinten tartása.

Megjegyzés: Az egyes sportágak versenyszerű űzéséhez szükséges „kell érték”, vagy „szükséges érték” ismeretében” az élsport területén arra kell törekedni, hogy a sportolók általános fizikai teherbíró-képessége a versenyidőszak végéig folyamatosan az adott sportághoz szükséges szinten maradjon.

A Hungarofit fittség vizsgáló módszert az egészség sajátos aspektusaival összefüggésben, az

egészség/terhelhetőség szempontú fittség dimenzióinak mérésére fejlesztettük ki.

A minősítés egyénre szóló értelmezésénél ismernünk kell, a „megkívántság” vagy a „szükségesség” mértékét.